Friday, November 14, 2008

Episode 29 - Περί Obama και Παρθενώνα


Σε αυτό το επεισόδιο εστιάζουμε στην εκλογή του Obama ως πρόεδρο των ΗΠΑ, και σχολιάζουμε τα υπέρ και τα κατά, καθώς και πώς κατάφερε να εκλεγεί. Επίσης, ανάλυση για τα μάρμαρα του Παρθενώνα (aka Ελγίνεια) και σύγκριση με τους άλλους μεγάλους αρχαίους πολιτισμούς.


Download MP3: Episode 29 (56:08, 75 MB)
Podcast feed: click here
Comments: timaras@gmail.com
Website: themos-podcast.blogspot.com


Shownotes

Cover Art: Ο Παρθενώνας στην Αθήνα (hint: υπάρχει και δεύτερος στο Nashville του Tennessy)

News & Σχόλια:

- Μικροαλλαγές στο feed του podcast
- To πρώτο audio comment από το Νυστέρι
- Video out στα Νέα Macbook mini Display Port
- Ένα προγραμματάκι που μου έλυσε πολλά προβλήματα: Dropbox
- Obama: Πώς και γιατί βγήκε ως νέος πρόεδρος. Σχόλια για το αν θα τα καταφέρει, το οποίο μόνο ο χρόνος θα δείξει.

Movies:

- Στο επόμενο...


Επιστήμες:

Με αφορμή την επίσκεψη στο Βρεταννικό Μουσείο, συγκρίνουμε Αιγυπτιακή, Ασσυριακή και Ελληνική αρχαία τέχνη. Η σημασία της στήλης της Ροζέττας. Τι γίνεται με τα Ελγίνεια μάρμαρα?

Music:

Από το jamendo.com

The Singletons:
- Once upon a time
- Somebody
- Music Market

- Φινάλε: Grieg, Suite No.1, Op.46- In the Hall of Mountain King

6 comments:

diakoptis said...

ακούω στην αρχή 3x13 και λέω πω 40άρισε ο θέμος. Μπαίνω και βλέπω επεισόδιο 29 και λέω πω έχω ξεχάσει να κάνω πολλαπλασιασμό :P

Themos said...

Ήταν επεισόδιο από το... μέλλον :-)

sotomi said...

το dropbox είναι όντως καταπληκτικό! το είχα ανακαλύψει νωρίς (βλ. http://sotomi.blogspot.com/2008/09/dropbox.html) αλλά δωρεάν είναι μόνο για ορισμένα 2GB. Σκέφτομαι σοβαρά to upgrade to 50GB (αλλά το τεστάρω να είμαι σίγουρη). Με ενδιαφέρει η γνώμη σου αν παρατήρησες κάποιο bug (μη δώσουμε τζάμπα ευρώ ;) Καλή βδομάδα.

Themos said...

@sotomi: Μέχρι τώρα έχω δουλέψει τα 2GB και ήταν άψογο πραγματικά, κάνενα πρόβλημα, κανένα κόλλημα! Ελπίζω μόνο να μην καταλήξουν σαν το Omnidrive που έκανε κάτι παρόμοιο αλλά η εταρία φαλήρησε!

Αντώνης said...

Μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση η άποψη σου για το θέμα των μαρμάρων του Παρθενώνα. Μου φαίνεται πολύ περίεργη η υιοθέτηση από μέρους σου της άποψης της Βρετανικής κυβέρνησης για αυτό το θέμα. Ειδικά λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τα σχόλια που είχες κάνει σε προηγούμενα επεισόδια για τους λόγους που ήθελες να φύγεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έλεγες ότι σε ενοχλούσε η έλλειψη της ιστορικής συνέχειας, του ιστορικού παρελθόντος στον τόπο που μένεις και προτιμάς κάποιο μέρος όπου μεταξύ άλλων να έχει κάποιο ιστορικό υπόβαθρο.

Αυτή η άποψη μου φαίνεται αντίθετη με την άποψη της Βρετανικής κυβέρνησης που εξέφρασες κι εσύ. Ότι δηλαδή συντελούν κοινωνικό έργο προς τους πολίτες του Κόσμου συλλέγοντας ιστορικά αντικείμενα από διαφορετικούς πολιτισμούς και εκθέτοντας τα όλα μαζί.

Αφ' ενός, τα ιστορικά αντικείμενα του κάθε λαού είναι αναπόσπαστα δεμένα με τον τόπο στον οποίο δημιουργήθηκαν. Η ιστορική τους σημασία ολοκληρώνεται μόνο εάν τα δούμε σε σχέση όχι μόνο με τον χρόνο, αλλά και τον τόπο από τον οποίο προέρχονται.

Μπορείς να φανταστείς το μνημείο του Stonehenge οπουδήποτε αλλού εκτός από την Αγγλική εξοχή; Το Σινικό Τείχος σε κάποιο παραλιακό τουριστικό θέρετρο αντί των Κινέζικων βουνών; Όταν τα σκέφτομαι αυτά μου έρχονται στο μυαλό αυτά τα κιτς ξενοδοχεία στο Las Vegas που έχουν αντίγραφα γνωστών μνημείων όλα μαζεμμένα.

Αφ' εταίρου, και αυτό είναι το το πιο σημαντικό, η Ιστορία του κάθε λαού ορίζεται όχι μόνο μέσα από τα ιστορικά κείμενα ως αφηρημένη έννοια, αλλά και μέσα από τα φυσικά αντικείμενα που την εκπροσωπεύουν. Η έννοια της "πολιτισμικής κληρονομιάς" δεν είναι κάτι αφηρημένο που δεν έχει σχέση με την καθημερινότητα, είναι κάτι απτό, κάτι χειροπιαστό. Ο κάθε λαός αυτοπροσδιορίζεται κυρίως μέσω της ιστορίας του, και ο καλύτερος τρόπος να γίνει αυτό είναι να έρθει σε επαφή με τα φυσικά αντικείμενα που την εκπροσωπεύουν.

Τέλος, για το θέμα της παράλληλης έκθεσης ιστορικών αντικειμένων για λόγους σύγκρισης. Αυτό μπορεί να γίνει με την χρήση αντίγραφων των αντικειμένων. Μπορεί επίσης να γίνει με επίσημους δανεισμούς μεταξύ των μουσείων όπως ήδη γίνεται εκτενέστατα στο επίπεδο της σύγχρονης τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική κλπ). Τέλος, μπορεί να γίνει με "απλές" παρουσιάσεις, εικόνες, video, ακόμα και virtual reality ώστε να γίνει αντιπαράθεση των διαφορών.

Η Βρετανική κυβέρνηση, αποφάσισε από μόνη της να αναλάβει τον ρόλο του διεθνούς μεταπωλητή της παγκόσμιας ιστορίας, κάτι το οποίο όπως είπες κι εσύ είναι εξαιρετικά κερδοφόρο. Έχοντας ακόμα ως έναν βαθμό την νοοτροπία της παγκόσμιας αυτοκρατορίας από την εποχή της British Empire, θέλει να παραμείνει ο δίαυλος της παγκόσμιας ιστορικής ταυτότητας και κληρονομιάς. Τόσο της δικιάς τους (όση έχουν) όσο και των υπόλοιπων εθνών από τα οποία πέρασαν οι Βρετανοί τους τελευταίους αιώνες.

Themos said...

Αντώνη,

Πολύ ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις. Θα δοκιμάσω να απαντήσω όσο καλύτερα μπορώ.

Η Βρετανική κυβέρνηση δεν είναι η μόνη σε αυτόν τον τομέα. Η Γαλλία και η Αμερική (σαν πιο τρανταχτά παραδείγματα) έχουν κάνει το ίδιο με τα μουσεία τους, μαζεύοντας μερικά από τα καλύτερα δείγματα άλλων παλαιοτέρων πολιτισμών.

Δεύτερον, προφανώς αρχικά δεν το έκαναν από την καλή τους την καρδιά "για το κοινωνικό καλό". Ήταν οι πιο πλούσιες χώρες τα περασμένα 100-200 χρόνια, και κάποιοι σε αυτές είχαν τα μέσα και τα χρήματα να εκμεταλευτούν τις καταστάσεις σε πιο αδύναμες χώρες και να "αγοράσουν" αρχαιολογικά κομμάτια (τα μεγάλα μουσεία έχουν προέλθει άλλωστε από εκτενείς ιδιωτικές συλλογές).

Δεν θα ήθελα με τίποτα να "εξαφανιστούν" όλα τα αντικείμενα από τους τόπους που βρέθηκαν, για τους λόγους τους οποίους αναφέρεις. Ιδανικά νομίζω θα ήθελα να υπάρχει μια ισορροπία, όπου υπάρχουν αντικείμενα στους αρχικούς τόπους, αλλά και σε κεντρικά σημεία. Για 2 λόγους.

Στο αρχαιολογικό μουσείο στην Αθήνα έχουμε αντικείμενα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, ώστε ένας επισκέπτης που έρχεται στο μουσείο να δει δείγματα από όλη τη χώρα (που διαφορετικά δε θα είχε τη δυνατότητα). Μπορεί ο δίσκος της Φαιστού να ανήκει στην Κρήτη, αλλά πόσοι χάνουν την ευκαιρία να τον δουν αν δε βρίσκεται στην Αθήνα? Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να πει κανείς για το Αγγλία - Ελλάδα, αντί για Αθήνα - Κρήτη.

Ο δεύτερος λόγος με ανυσηχεί λίγο παραπάνω. Στο μουσείο της Βαγδάτης έχουν καταστραφεί και κλαπεί ανυπολόγιστης αξίας αντικείμενα. Αν τα ασσυριακά αγάλματα δεν ήταν στο Βρετανικό Μουσείο και βρισκόντουσαν στο Ιράκ, πιθανότατα να είχαν καταστραφεί και αυτά τώρα.

Για να ολοκληρώσω, θα ήθελα να επιστραφούν τα Ελγίνεια, αλλά όχι όλα. Θα ήθελα να μείνει κάτι έξω σαν "teaser". Όταν πάω στο Metropolitan στη Νέα Υόρκη και βλέπω τους υπέροχους Van-Gogh πίνακες, θέλω να πάω και στην Ολλάνδία να δω τους υπόλοιπους!